03 april 2016 - Lake Mývatn - Hali Country Hotel

Deze morgen zijn we al direct goedgezind als we de gordijnen opentrekken, want dit is het uitzicht van in onze kamer...

Het is bijtend koud, maar vóór het ontbijt gaan we toch nog even enkele foto's nemen.

Gisteren waren we wat ontgoocheld door het mindere weer bij de Godafoss watervallen en we besluiten dat we deze morgen de 35 km (x2) gaan terugrijden om ze nu eens te gaan bewonderen met een blauwe lucht en zon. We moeten vandaag wel al heel ver rijden, maar dat nemen we er dan nog wel graag bij. We zijn hier uiteindelijk niet elke dag...

En we moeten zeggen dat het ommetje wel de moeite waard was.
Het is er wel vrij gevaarlijk door de strenge nachtvorst. Alles rond de watervallen is immers puur ijs en door het stuifwater komt daar voortdurend een laagje bij. We kijken dus heel goed uit waar we lopen en vermijden te stappen op plaatsen waar de grond afhelt richting watervallen...om evidente redenen...

Eerst gaan we naar de westeroever en we maken hier dan ook heel wat luchtbeelden.

En ook enkele video's

Grondbeelden...

We spenderen vooral heel wat tijd op de oosteroever omdat we hier totaal geen last hebben van de nevel. In totaal blijven we hier zowat anderhalf uur.

Wat een oorverdovend schouwspel...

Het is al 11u als we eindelijk vertrekken naar onze eindbestemming aan de zuidkust. Maar eerst nog een, net als gisteren, korte stop bij de Geitafoss.

We rijden opnieuw langs Lake Myvatn en nu zien we, in tegenstelling tot gisteren, hoe mooi het hier is.

We zien heel wat rookpluimen zomaar uit de grond komen. Hier rijden we dus echt bovenop bijzonder intense vulkanische activiteit. Dit is het echte IJsland.

Er blijkt in het noorden deze nacht bijzonder veel sneeuw gevallen te zijn, maar de hoofdweg is perfect geruimd. Het is dan ook heel mooi om dat zwarte asfaltlint door dit maagdelijk witte landschap te zien slingeren.

Naarmate we dichter bij de oostkust komen, worden de bergen steeds hoger en ligt er uiteraard ook meer sneeuw. Dit geeft bijzonder mooie beelden. We spotten zelfs een brug van ijs.

Als we echt bij de kust komen, slingert de weg zich langs meerdere fjorden. Tijd om de GoPro eens op de voorruit te zetten.

--> onderstaande video's worden aan 1,5x de werkelijke snelheid weergegeven <--

Onderweg meer dan genoeg gelegenheden om de "wild life" van IJsland in beeld te brengen...

We komen uiteindelijk aan in het hotel om 18u30. Al bij al dus nog een redelijk uur, vooral door het feit dat we deze morgen eerst nog helemaal terug naar Godafoss gereden zijn.

We eten heel lekker in het restaurant van het hotel.

Het weer: ganse dag staalblauwe lucht met slechts nu en dan een wolkje. -5°C (noorden) tot +8°C (oosten en zuiden).